In tegenstelling tot andere veel andere hardware wallets beschikt de Digital Bitbox niet over een eigen scherm. Het is echter wel mogelijk en aan te raden om de Digital Bitbox te koppelen aan de mobiele applicatie. Je telefoon kan dan als scherm fungeren waarmee je transacties en ontvangstadressen kunt verifiëren.

Waarom is een scherm handig?

Een scherm bij je hardware wallet kan je beschermen tegen zogenaamde Man in the Middle (MitM) aanvallen. Bij een MitM aanval past een aanvaller de informatie op je scherm aan. Een aanvaller zou in theorie het ontvangstadres dat je te zien krijgt in je Digital Bitbox software aan kunnen passen. In zo'n geval zouden de munten niet op jouw hardware wallet eindigen, maar in de wallet van de aanvaller. Een andere mogelijkheid is dat de aanvaller ervoor zorgt dat de Bitbox software transactiedata verkeerd weergeeft. Een aanvaller zou er zo voor kunnen zorgen dat je ongemerkt munten naar een ander adres stuurt dan je van plan was.

Door je Digital Bitbox te koppelen aan de mobiele applicatie kun je op het scherm van je telefoon ontvangstadressen en transactiedata controleren. Door het adres of de transactiedata die je in de Digital Bitbox mobiele app te zien krijgt te vergelijken met het adres of de transactiedata op het scherm van je PC kun je zeker weten dat er niet met de informatie op je scherm is geknoeid en dat het aangegeven adres inderdaad bij je eigen wallet hoort. De informatie in de mobiele applicatie te zien krijgt kan niet beïnvloed worden door malafide software op je PC en is dus altijd te vertrouwen.

Extra informatie over Man in the Middle aanvallen kun je hier vinden:


Hoe koppel je de mobiele applicatie aan je Digital Bitbox?

Allereerst zul je de mobiele applicatie moeten downloaden. Deze is onderaan de volgende pagina te vinden. Let op: je dient deze applicatie dus op je telefoon te installeren:

Vervolgens kun je in de Digital Bitbox software onder "Options" een knop "Connect Mobile App" vinden. Wanneer je op deze knop drukt krijg je een QR code te zien. Wanneer je de mobiele applicatie vervolgens opent op je telefoon zie je daar een knop om de QR code te scannen. Klik hierop en scan de code om de mobiele app met de desktop software te koppelen.

Vervolgens dien je de mobiele applicatie nog te verbinden met de Digital Bitbox zelf. Na het scannen van de QR code zie je een knop om te beginnen met het verbinden. Tijdens dit proces zal het LED lichtje op de Digital Bitbox steeds 1, 2, 3 of 4 keer knipperen. Door in de mobiele applicatie in te voeren hoe vaak het lichtje knipperde breng je de koppeling in stand. Nadat je een keer of vijf hebt aangegeven hoe vaak je het lampje zag knipperen raak je het touch knopje op de Digital Bitbox kort aan om te bevestigen dat je klaar bent met het koppelen.

Het verifiëren van adressen en transacties

De app is nu gekoppeld met je Bitbox en zal voor elke transactie de informatie weergeven op het scherm. Je kunt daarnaast je ontvangstadressen verifiëren door in de Digital Bitbox software op je PC onder het tabje "Receive" op "Verify Address Securely" te klikken. Het adres verschijnt nu op het scherm van je telefoon. Door dit adres te vergelijken met het adres op je scherm kun je zeker weten dat er niet met de informatie op je scherm is geknoeid en dat het aangegeven adres inderdaad bij je eigen wallet hoort. De informatie die je in de mobiele applicatie te zien krijgt kan niet beïnvloed worden door malafide software op je PC en is dus altijd te vertrouwen.

De mobiele applicatie gebruiken als 2FA voor je Digital Bitbox

Je kunt de mobiele applicatie ook gebruiken als 2FA voor je Digital Bitbox. Wanneer 2FA aanstaat heb je jouw mobiele telefoon met de applicatie nodig om munten vanaf je Digital Bitbox te verzenden.

Let op!: Wanneer 2FA aanstaat wordt de micro SD slot uitgeschakeld. Je kunt hierdoor totdat je de Digital Bitbox reset niet meer met backups werken of de Digital Bitbox aan een andere telefoon koppelen. Om 2FA uit te schakelen en het werken met backups weer beschikbaar te krijgen moet de Digital Bitbox volledig gereset worden. De enige manier om dan nog bij je munten te komen is via een al eerder gemaakte backup. Zorg er dus altijd voor dat je backups op orde zijn voordat je 2FA inschakeld. Na het inschakelen van 2FA is er geen mogelijkheid meer om een backup te maken.

Je kunt 2FA inschakelen via het "Options" tabje in de Digital Bitbox software op je PC. Klik hiervoor in de Options op "Enable Full 2FA". Nadat je bevestigd dat je backups in orde zijn houdt je gedurende drie seconden je duim op het touch knopje van de Digital Bitbox om te bevestigen dat je 2FA in wil schakelen. Na 3 sec verschijnt de melding dat 2FA is ingesteld.

Heeft u het antwoord gevonden?